مـــانـــا
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
خانه

مرکز نشر الکترونیک

امتیاز چاپ کتاب و مقاله در مصاحبه دکتری

اگر شما هم دانشجو باشید حتماً می‌دانید که این روزها شرط موفقیت در بیشتر آزمون‌ها به خصوص آزمون دکتری تخصصی داشتن یک رزومه قوی و خوب ظاهر شدن در مصاحبه است. البته این شرایط در بیشتر کشورها وجود دارد و شرط پذیرش در دانشگاه‌ها به خصوص در دوره دکتری به نظر اساتید مصاحبه شونده بستگی دارد. بنابراین شما باید هم از دید کمی بتوانید نمره بالایی را در مصاحبه کسب کنید و هم از دید کیفی بتوانید تاثیر مثبتی بر دیدگاه اساتید مصاحبه شونده برجای بگذارید. 
تجربه افرادی که در مصاحبه دکتری شرکت کرده‌اند نشان می‌دهد که اگرچه از مجموع ۴۰ امتیاز مصاحبه دکتری تنها ۴ نمره به تالیف یا ترجمه کتاب اختصاص دارد اما در واقع باید به تاثیرات غیرمستقیم آن نیز اشاره کرد. هم اکنون هر مقاله بین ۱ تا ۷ امتیاز در مصاحبه دکتری دارد و کتاب ۴ امتیاز. اما از سوی دیگر بسیاری از اساتید نگارش و چاپ کتاب را سندی می‌دانند مبنی بر اینکه دانشجوی مورد نظر کیفیت بالایی دارند. به خصوص در سال‌های اخیر که چاپ مقالات توسط موسسات افزایش یافته است، بسیاری از اساتید مصاحبه کننده می‌دانند که مقالات دانشجویان معمولاً کیفیت بالایی ندارد و اعتماد خود را به مقالات از دست داده‌اند.

از سوی دیگر برخی معتقدند با توجه به اینکه برای چاپ یک کتاب باید از فیلترهای متعددی عبور کرد، بنابراین دانشجویی که توانسته است کتابی را از پایان نامه ارشد خود چاپ کند یا توانسته است یک کتاب انگلیسی به روز را ترجمه کرده و به چاپ برساند دارای مهارت و استعداد خوبی برای تحصیل در دوره دکتری است. این دیدگاه باعث می‌شود که اساتید مصاحبه کننده در بخش‌هایی که دادن نمرات به تشخیص خودشان بستگی دارد شما را در اولویت قرار دهند.

چاپ کتاب چه امتیازی در مصاحبه دکتری دارد؟

  • هزینه ترجمه یک مقاله و  و ارسال  آن به یک مجله خارجی جهت اخذ پذیرش، به مراتب بسیار بیشتر از چاپ یک کتاب 200 صفحه ای خواهد بود! اگر هم بخواهید اقدام به اخذ پذیرش مقاله در مجلات داخلی بکنید، به یک بازه زمانی 6 ماه تا 1 سال و گاهی حتی بیشتر برای داوری نیاز است، در صورتیکه چاپ کتاب در عرض چند روز انجام خواهد گرفت.
  • مخاطبین مقالات محدود بوده و فقط مختص به همان مجله می باشند، اما کتاب هیچ محدودیتی برای ارائه به افراد و یا مراکز علمی و نمایشگاه ها و ... ندارد و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
  • چاپ کتاب، علاوه بر ارتقای رزومه، موجب اعتبار و اعتماد بنفس شما در میان هم رشته ای ها و اجتماع میشود.
  • چاپ کتاب (به صورت تالیفی و یا ترجمه) میتواند برای شما موجب کسب موفقیتهای بین المللی شده و یا بعنوان برگزیده کتاب سال دانشجویی و یا دانشگاهی در کشور انتخاب شوید.
  • اگر دانشجوی دانشگاه آزاد هستید، چنانچه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنید، 2 نمره واحد پایان نامه را اخذ خواهید کرد. به این ترتیب موجب افزایش معدلتان خواهید شد که در مصاحبه دکتری دارای امتیاز است.
  • زمانی که کتابی را چاپ میکنبد، این مسئله نشان از تفاوت شما نسبت به دیگر داوطلبین متقاضی برای دکترا بوده و داور بعنوان یکی از اعضای هیئت علمی و استاد راهنمای آن دانشگاه مطمئن میشود که میتواند بر روی شما حساب باز کند. 
  • چاپ کتاب موجب انتقال افکار و تولید علم خواهد شد.
  •  چاپ کتاب موجب ثبت آثار و جلوگیری از سرقت ادبی میشود.

البته بهتر است که رزومه شما دارای تنوع باشد تا بتوانید از همه قسمتها امتیاز کسب کنید و باید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنید که تنها چاپ کتاب، شما را از مانع بزرگ مصاحبه عبور نخواهد داد، اما مطمئنا یکی از بالاترین امتیازات را برای شما کسب خواهد کرد. 

چگونه برای مصاحبه دکتری کتاب چاپ کنیم؟

چاپ کتاب می تواند بصورت چاپ پایان نامه به شکل کتاب، تبدیل پروژه به کتاب و یا تالیف و ترجمه به صورت فردی یا گروهی باشد. اگر توانایی علمی بالایی در رشته تخصصی خود دارید میتوانید شخصا  به تالیف یک کتاب علمی یا دانشگاهی بپردازید. اگر دانش علمی شما در حدی نیست که به نگارش کتاب بپردازید، می توانید یک رفرنس معتبر و معروف انگلیسی را در رشته خود انتخاب کرده و آنرا ترجمه و چاپ نمایید. تالیف و یا ترجمه کتاب به صورت همکاری با همکلاسیان، همکاران و یا اساتید نیز می تواند ایده خوبی باشد تا فشار کاری و هزینه را برایتان کمتر کند. 

امتیاز چاپ کتاب برای مصاحبه دکتری چگونه است؟

در مصاحبه دکتری، چاپ کتاب چه تالیف و چه ترجمه، بالاترین امتیاز را (بین 7 تا 15 نمره) به نسبت مقالات( 2 تا 7 نمره)، شرکت در کنفرانس های بین امللی (1 تا 2 نمره)، برگزیده شدن در جشنوارهای علمی( 3 تا 7 نمره) و حتی ثبت اختراع (5 تا 7 نمره) دارد.
رنگی بودن صفحات، طرح جلد، تعداد صفحات، تیراژ و... هیچ تاثیری در کاهش و افزایش امتیاز ندارد و در مقابل محتوا و حفظ اصول علمی و نگارشی کتاب است که برای داوران دارای اهمیت می باشد.
چنانچه کتاب به صورت گروهی توسط چند نویسنده گردآوری شود، در صورتی که در روی جلد بالای اسامی، جمله "مولفین به ترتیب الفبا" نوشته شده باشد، به همه امتیاز برابر داده خواهد شد. 

 

جدول نحوه محاسبه امتیازات پژوهشی (حداکثر ۴۰ امتیاز)

ردیف

نوع فعالیت

حداکثر امتیاز

نحوه ارزیابی

۱۱-۱ مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی۲-۱ گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران۳-۱ برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر۲۲ امتیاز– هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء- گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز- برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
۲مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی۶ امتیازهر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
۳مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی)۴ امتیازخارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
۴تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی۴ امتیاز 
۵کیفیت پایان نامه کارشناسی ارشد۴ امتیازعالی تا ۴ و بسیار خوب تا ۲ امتیاز
جمع۴۰ امتیاز