مـــانـــا
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
خانه

مرکز نشر الکترونیک

مراحل چاپ کتاب

آشنایی با مراحل چاپ کتاب برای هر مهارت و کسب و کاری که دارید در موفقیت و افزایش اعتبار شما نقش موثری خواهد داشت . درضمن با چاپ کتاب می توانید موضوعاتی که فکر می کنید بهتر است به گوش اغلب افراد برسد را نوشته و نشر کنید.

شما در هر زمینه ای که فکر می‌کنید از علم و دانش کافی بهرمند هستید می‌توانید دانش خود را در قالبی کتابی با ارزش و ماندگار ارائه دهید و برای خود ارزشی دو چندان در حرفه و محیط اجتماعی خود مهیا کنید. اگر در دانشگاه در حال تحصیل هستید و می خواهید این راه کسب علم و دانش را ادامه دهید، چاپ کتاب می تواند به عنوان رزومه تحقیقاتی شما و نمره مثبت به شمار آید به خصوص در آزمون مصاحبه دکتری. برای اینکه بتوانید چاپ کتاب خود را در سریعترین زمان ممکن انجام دهید، دانستن مراحل چاپ کتاب و هزینه چاپ کتاب به شما کمک بسیاری خواهد کرد.

گام اول برای چاپ کتاب داشتن هدف و موضوعات قابل ارائه می باشد.

هدف از چاپ کتاب می تواند تالیف نگارش باشد که در این شرایط بسته به علم و پژوهش های انجام شده خود و دیگران  می توانید نگارش کتاب را انجام دهید. شاید هم هدف شما جمع آوری یا ترجمه کتاب باشد.

پس از اینکه هدف خود را از چاپ کتاب تعیین کردید، خوب است که مراحل چاپ کتاب و هزینه چاپ را نیز تا حدودی برای خودتان مشخص کنید و سپس نوشتن را شروع کنید.

هزینه چاپ کتاب
 

اما فراموش نکنید هیچ موضوعی پس از نوشته شدن به طور مستقیم برای چاپ نخواهد رفت. موضوعات نوشته شده باید از نظر نگارشی و بعضی قاعده ها و دستورالعمل مورد ویرایش کتاب (ویراستاری) قرار گیرد که برای اینکه این مرحله به درستی انجام شود لازم است موسسه چاپ کتاب و انتشارات معتبری را انتخاب کنید.

به عنوان مثال نشرتوسعه و مدیریت ایران که در سال 1388 با خط مش تدوین و چاپ کتاب در حوزه های علوم مدیریت، علوم رایانه، اقتصاد و… با اخذ جواز چاپ از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را شروع کرد و تا بحال بیش از 6000 اسم کتاب در زمینه های مختلف چاپ کرده است.

بعد از اینکه امر ویراستاری انجام شد. باید صفحه آرایی یا همان نظم دادن به موضوعات و هماهنگ کردن آن ها با عکس ها و طرح بندی موضوعات کتاب انجام شود چراکه بدون صفحه آرایی به چاپ نمی رسد. دقت شود در مراحل چاپ کتاب این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است .

و حال اصلی ترین و ضروری ترین قسمت از مراحل چاپ کتاب، دریافت جواز چاپ، فیپا و شابک می باشد. بدون دریافت مجوز چاپ، شما نمی توانید چاپ کتاب خود را انجام دهید.

  • شابک به عبارتی کد استاندارد جهانی کتاب می باشد، که از 10 تا 13 عدد ایجاد شده است. به هر کتاب یک شابک می دهند، که اگر مجدد کتاب به چاپ رسید، تغییر داده نمی شود.
  •  فیپا همان تهیه فهرست قبل از چاپ و آماده سازی اطلاعات موردنیاز برای تشخیص کتاب می باشد، که بر اساس استانداردهای جهانی پیش از چاپ کتاب صورت می گیرد. فیپا به امر منسجم شدن اطلاعات و کم شدن هزینه ها در آماده کردن فهرست کتابخانه ها و مراکز پژوهشی کمک شایانی می کند. فیپا حاوی مواردی مثل سرشناسه، نام، اطلاعات و غیره است. در این قسمت می توانید از راهنمایی های موسسه چاپ کتاب مورد نظر بسیار استفاده کنید .
موسسه چاپ کتاب
 

بعد از دریافت فیپا، باید مجوز چاپ کتاب گرفته شود، که موسسه چاپ کتاب انتخابی شما موظف است یک نسخه از کتاب را برای دریافت مجوز به سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی می فرستد. تا سازمان فرهنگ و ارشاد پس از بررسی های موردنیاز مجوز کتاب را صادر نماید.

در ادامه مراحل چاپ کتاب بعد از اخذ مجوز چاپ باید طراحی جلد انجام شود، اصلی ترین موضوع در طراحی جلد داشتن ایده نو می باشد، که بدین جهت از پیشنهادات نویسنده در مورد موضوعات کتاب به کار گرفته می شود و طرح پس از تایید نهایی نویسنده قطعی خواهد شد.

در آخر کتاب به چاپ می رسد، بعد از پشت سر گذاشتن مراحل چاپ کتاب، کتاب به چاپخانه مرکز آنلاین نشر الکترونیک فرستاده می شود و صحافی کتاب گام آخر از مراحل چاپ کتاب برای آماده سازی کتاب می باشد که در آن پس از ترتیب فرم های به چاپ رسیده، کتاب را توسط چسب سرد یا گرم به جلد وصل می کنند.