مـــانـــا
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
مرکز آنلاین نشر الکترونیک
خانه

مرکز نشر الکترونیک

آشنایی با انواع مقالات در مصاحبه دکتری

یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان پذیرش در مصاحبه دکتری، داشتن مقاله و چگونگی بررسی امتیازات آن مقاله  است. داوطلب می خواهد بداند کدام مقاله امتیاز بیشتری در مصاحبه دکتری دارد و این که چه تعداد مقاله برای کسب امتیاز پژوهشی لازم است. کل امتیازات پژوهشی در مصاحبه دکتری 40 امتیاز است و داوطلبان می توانند با داشتن مقالات معتبر حداکثر 32 امتیاز از این 40 امتیاز را کسب کنند. بنابراین می توان گفت داشتن مقاله معتبر، یکی از فاکتورهای مهم در رزومه پژوهشی فرد در پذیرش مصاحبه دکتری است.

میزان قبولی داوطلبان در آزمون دکتری در سال های گذشته نشان داده است که تنها کسب رتبه بالا برای ورود به دوره دکتری کافی نیست. فردی که قصد پذیرش در این دوره را دارد بایستی یک رزومه مناسب در بخش های پژوهشی، آموزشی، نمره زبان و همچنین بتواند به سوالات در جلسه مصاحبه دکتری پاسخ بدهد.

در بخش پژوهشی بیشتر امتیاز مربوط به مقالات علمی- پژوهشی، علمی- ترویجی، کنفرانسی، ISI، ISC  و PubMed می باشد. اگر شما بتوانید در این بخش امتیاز بالایی کسب کنید شانس پذیرش شما زیاد می شود. چون بخش امتیازات آموزشی، اختصاص به دانشگاه و معدل و … متقاضی دارد.

به طور کلی در مصاحبه دکتری مقالات به دو دسته تقسیم می شود:

1.مقالات ژورنالی (مجلات)

2. مقالات همایشی و کنفرانسی

در جدول امتیازات پژوهشی، امتیازات مربوط به مقالات در سه دسته قرار گرفته اند که هر کدام بطور کامل توضیح داده می شود؛

مقالات علمی – پژوهشی

مقالات پژوهشی یکی از مقالاتی هستند که در مجلات چاپ می شوند. در مقالات پژوهشی، پژوهشگر بدنبال ارائه یک ایده جدید و نوآوری خاصی در حل مسئله های علمی بوده. این مقالات حاصل پژوهش های جدید بوده که قبلاً مانند آن انجام نشده است. به دلیل نو بودن مطلب، فرصت بیشتری برای چاپ شدن دارند.

در واقع مقالات پژوهشی به مقالات بیس یا پایه ای معروف هستند. محقق برای بدست آوردن نتایج از داده های خاصی که خود او بدست آورده استفاده می کند. در بین تمامی مقالات، مقاله پژوهشی بالاترین امتیاز را دارا می باشد.

مقالات علمی – ترویجی

مقالات علمی ترویجی بر خلاف مقالات پژوهشی دارای ایده جدید و نوآوری خاصی نیستند. هدف از نوشتن این مقالات مرور فرآیند تحقیقات پیشین و مطالعه نتایج آنها در یک حوزه تخصصی می باشد.

در مقالات علمی ترویجی، پژوهشگر نتایج و دادهای موجود در مقالات دیگر را گردآوری می کند و آن را بطور خلاصه و جامع در یک مقاله جدید به نگارش در می آورد.

انواع مقالات علمی – ترویجی:

1.مقالات مروری

2. مقالات ترجمه ای

3.مقالات تحلیلی

مقالات کنفرانسی (همایشی)

در مقالات کنفرانسی، محقق می تواند برای تبادل ایده های جدید، معرفی کار تحقیقاتی برای اعضای دانشگاهی و آشنایی با افراد مختلف در آن حوزه به نگارش مقاله می پردازد. این مقالات هم در کنفرانس های داخل و خارج کشور قابل چاپ هستند.

مقالات همایشی پایین ترین امتیاز را در بین تمام مقالات دارند.